چقدر رم برای گوشی اندرویدی شما در سال 2022 لازم است؟

مقدار رم مورد نیاز گوشی اندرویدی

یکی از سوالاتی که کاربران می خواهند گوشی خریداری کنند این است که چه مقدار رم برای گوشی لازم است؟ امروزه موبایل ها انواع مختلفی رم دارند. حتی موبایل هایی می بینید که دارای 16 گیگابایت رم می باشند. در طرف دیگر اغلب گوشی های پایین رده اندرویدی 4 گیگابایت رم دارند. در همین حل، تقریبا تمام گوشی های میانرده بازار دارای 6 یا 8 گیگابات رم می باشند. این طیف گسترده رم می تواند برای بعضی از کاربران گیج کننده باشند که چه مقدار رم برای موبایل اندرویدی لازم است.

همانطور که می دانید گوشی های پایین رده و ارزان قیمت معمولا رم بسیار کمی دارند و در طرف دیگر گوشی های بالارده و پرچمدار رم بیشتری دارند. سوال اینجاست که این مسئله رم چقدر می تواند در زمان حال و آینده مهم باشد.

در انتهای این مطلب به تفاوت رم و حافظه Swap، حافظه رم مناسب برای گوشی اندرویدی و مقایسه دو گوشی Galaxy S21 Ultra و پیکسل 3XL پی خواهید برد.

 

مدریت حافظه: تفاوت رم با حافظه swap

 

مقدار حافظه رم مورد نیاز برای موبایل اندرویدی

 

هر دستگاه هوشمندی مانند موبایل شما، از حافظه رم استفاده می کند. سیستم عامل گوشی شما، برنامه ای که در حال اجرا هست و داده های آن همگی در رم ذخیره می شوند. اگر که یادتان باشد چند سال پیش، گوشی های اندرویدی از 512 مگابایت یا 1 گیگابات رم بهره می بردند. از آن موقع به بعد مقدار رم هم همینطور در حال افزایش بوده که در سال 2014، بسیاری از گوشی های بالارده 3 گیگ رم داشتنئد. رفته رفته استاندارد رم گوشی پرچمدار به 4 گیگابایت رفت و در حال حاضر با توجه به گوشی هایی که در بازار وجود دارند، استاندارد رم گوشی پرچمدار، 12 و 16 گیگابایت می باشد. اکنون به اکثکر گوشی های ارزان قیمت حداقل 4 گیگابایت رم دارند.

هرچقدر که دستگاه شما رم بیشتری داشته باشد، بازهم این یک حافظه محدود است و باید آن را مدیریت کنید. زمانی که برنامه جدیدی را باز می کنید، بخشی از حافظه رم موبایل شما را اشغال می کند. برنامه ها و بازی های ساده به راحتی می توانند چند صد مگابایت از حافظه رم موبایل را اشغال کنند. بازی های امروزی که گرافیکی هستند، می توانند به راحتی 1 و حتی 1 و نیم گیگابایت از رم موبایل را اشغال کنند. با 4 گیگابایت رم، می توانید چندین برنامه ساده یا بازی همراه با سیستم عاملی که وجود دارد، باز کنید. با این حال ممکن است که در برخی مواقع به مشکلاتی بر بخورید و حافظه رم خالی نداشته باشید.

همانطور که اشاره کردیم، حافظه رم محدود است و ممکن است که در برخی مواقع اذیت کند. اینجاست که حافظه swap می آید. برای مدیریت این مشکل، دستگاه های جدید از تکنیکی به نام swapping استفاده می کنند. در این روش قدیمی ترین صفحات برنامه به حافظه swap می رود و حافظه ای که در رم اشغال شده، آزاد می شود. اگر که بعدا به آن صفحه نیاز داشتید، دوباره به حافظه رم کپی شود. با استفاده از این تکنیک، می شود برنامه ها و داده های بیشتری ذخیره کرد و تفاوت آن با حافظه رم در کند بودن می باشد.

در کامپیوتر، لپ تاپ و سرورها از حافظه ذخیره سازی مانند هارد دیسک به عنوان حافظه swap استفاده می شود. اما در اندروید این تکنیک کمی فرق می کند. به انتقال از رم به حافظه دستگله، گوشی، داده ها را برداشته، فشرده می کند و دوباره آن را در رم قرار می دهد. این به عنوان zRAM شناخته می شود. اگر که نرخ فشرده سازی را 50 درصد فرض بگیریم، 128 کیلوبایت رم به 64 کیلو بایت کاهش می یابد. یعنی 64 کیلوبایت آزاد می شود. با این حال، فضای swap نیز منبعی محدود است که اگر این منبع محدود شود، برنامه هایی که از قبل در ذخیره کرده را حذف می کند. به این معنا است که برنامه ای که می خواستید به آن بازگردید، بسته خواهد شد . زیرا باید برای برنامه های جدید جا باز کند.

بنابراین، طبق چیزهایی که دربالا گفته ایم، هر چه موبایل شما رم بیشتری داشته باشد، می توانید برنامه های بیشتری به طور همزمان بدون اینکه کامل از برنامه بیرون بروید، باز کنید. اگر که دستگاه ششما رم کمتری داشته باشد، گوشی برنامه هایی که کامل ازش بیرون نرفتید، می بندد.  در ادامه به تست سه گوشی که از رم 12،8 و 4 استفاده می کنند می پردازیم که ببینیم، بهینه ترین حافظه رم کدام است.

 

حافظه رم مناسب برای گوشی اندرویدی

 

برای تعیین اینکه چه مقدار رم برای موبایل اندرویدی لازم است، سه گوشی با نام s21 Ultra با 12 گیگ رم، وان پلاس 9 پرو و پیکسل 3XL با 4 گیگ رم آزمایش می کنیم. اس 21 اولترا و پیکسل 3XL اندرویدی 12 داشتند اما وان پلاس 9 پرو اندروید 11 داشت. در هر گوشی مقدار حافظه رم آزاد و میزان حافظه swap یادداشت کردیم. سپس هر یک از برنامه ها را باز کردیم و مقدار رم مورد استفاده را نوشتیم و سپس به تغییرات فضای آزاد رم و حافظه swap نگاه کردیم. مراحلی که توضیح داداه شده با همه برنامه ها انجام داده ایم تا جایی که گوشی مجبور شد که برنامه هایی قبلی را از حافظه رم پاک کند.

در اینجا لیست بازی هایی که تست شده به همراه مقدار رمی که استفاده می کردند.

 

تست مقدار رم مورد نیاز گوشی اندرویدی

 

تست دو گوشی s21 ultra و Pixel 3XL

 

برای تست مسئله مقدار رم لازم برای گوشی اندرویدی، دو دستگاه که از نظر حافظه رم تفاوت زیادی دارند استفاده شده است. اس 21 اولترا 12 گیگابایت رم دارد در حالی که گوگل پیکسل 3XL 4 گیگ رم دارد. در نمودار پایین لیست بازی ها به ترتیب قرار دارد.

با 12 گیگابایت رم اس 21 اولترا، این گوشی توانست که تمام بازی ها را در حافظه رم نگه دارد. در وهله اول بازی Subway Surfers را اجرا کردیم و در پی آن، بازی هایی مانند Air Force 1945، Elder Scrolls Blades، Minecraft و Genshin impact تست شده است. حتی یک برنامه بسته نشد. برای اینکه اس 21 اولترا را بیشتر به چالش بکشیم، کروم با 12 صفحه باز اجرا کردیم. 2.2 گیگابایت از رم اشغال کرده بود و بالاخره موبایل مجبور شد که ماینکرافت را ببنده.

اما در پیکسل 3XL اتفاق هایی که افتاد، متفاوت بود. بازی Sunway Surfers، 1945 Air Force و Candy Crash را باز کردیم و تا این حال مشکلی وجود نداشت. زمانی که چهارمین بازی یعنی Brawl Stars باز کردیم، بازی Subway Surfers بسته شد. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، حافظه رم کمتر، برنامه های کمتری را می توان به صورت همزان باز بمانند.

 

نتیجه گیری: چه مقدار رم برای گوشی اندرویدی مناسب است؟

 

همانطور که در تست بالا دیده اید، 4 گیگ رم در زمان حال حافظه ی مناسبی نیست. تنها می توان 3 الا 4 تا بازی و برنامه به صورت هم زمان باز کنید. البته برنامه ها کمتر از بازی از مقدار حافظه رم اشغال می کند، پس احتمالا می شود 4 الا 5 برنامه باهم باز کنید که در اینجا 6 گیگابایت رم تا حدود مشکل را حل می کند. در آن طرف، 12 گیگابایت اس 21 اولترا بسیار عالی می باشد. حداقل می تواند 15 بازی را به صورت همزمان باز کند. خیلی سخت اتفاق می افتد که کاربری از 12 گیگ رم شکایت کند.

بر اساس تستی که در بالا انجام داده ایم و تجربه ای که از گوشی های رم شش و هشت داریم، حداقل 6 گیگابایت رم را برای دستگاه در نظر بگیرید. برای دستگاه های میانرده 8 گیگابایت رم بسیار عالی می باشد و برای دستگاه های پرچمدار مانند اس 21 اولترا و اس 22 اولترا، 12 گیگابات رم می تواند تجربه خوبی به شما بدهد. فکر نمی کنیم که حافظه رم 16 گیگابایت در حال حاظر بتواند تجربه بهتری به ما بدهد. پس همان 12 گیگ کافی است.

 

بهترین وبسایت لوازم جانبی موبایل

 

موبوتعمیر، یکی از بهترین و معتبرترین وبسایت اینترنتی در زمینه فروش لوازم جانبی مانند باتری سامسونگ، باتری گوشی آیفون، باتری گوشی شیائومی، باتری گوشی هواوی، شارژر سامسونگ، شارژر شیائومی، شارژر اپل و… فعالیت دارد. این وبسایت انواع لوازم جانبی را با بهترین قیمت همراه با ضمانت در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می دهد. همچنین اگر که گوشی شام قدیمی باشد، می توانید در این وبسایت نسبت به لوازم جنابی گوشی خود خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *