تفاوت صفحه نمایش AMOLED و صفحه نمایش LCD

تفاوت صفحه نمایش ال سی دی و آمولد

اگر که قصد خرید گوشی دارید، زمانی که به مشخصات نگاه می کنید می بینید که در قسمت صفحه نمایش، نوع آن را نوشته است. ممکن است که برای بعضی ها سوال باشه که نوع صفحه نمایش که در مشخصات اعلام می شود، چه معنی دارد. به طور کلی، صفحه نمایش های گوشی می توان به دو صفحه نمایش آمولد و صفحه نمایش ال سی دی تقسیم کرد. البته اگر نام های دیگر شنیدید، به یکی از ایم دو صفحه نمایش ربط دارد. برای مثال صفحه نمایشی با نام OLED در زیر مجموعه صفحه نمایش AMOLED قرار می گیرد. صفحه نمایش آمولد و ال سی دی از فناوری های متفاوتی بهره می برند که هر کدام مزایای مختلفی دارند.

البته اگر که توجه گوشی های بالارده و پرچمدار تقریبا دارای صفحه نمایش آمولد در نسخه های مختلف می باشند و صفحه نمایش ال سی دی بیشتر در گوشی های ارزان قیمت دیده می شود. پس اگر که می خواهید تفاوت صفحه نمایش AMOLED و LCD را بدانید و در خرید گوشی انتخاب بهتری داشته باشید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

در انتهای این مطلب به معرفی صفحه نمایش AMOLED، صفحه نمایش گوشی های تاشو، معرفی صفحه نمایش LCD، تفاوت آنها و اینکه کدام صفحه نمایش برنده است پی خواهید برد.

 

معرفی صفحه نمایش آمولد

 

همین اول بار با صفحه نمایش AMOLED شروع می کنیم. البته برای فهم بیشتر بهتر است کمی درمورد فناوری OLED آشنایی داشته باشیم. اگر به این نام AMOLED توجه کنید، می بینید که کلمه LED در نام آن پنهان است. کسایی به الکترونیک علاقه دارند، به احتمال زیاد با این چراغ های کوچک کار کرده اند. در یک صفحه نمایش، اینها به طور چشمگیری کوچک شده است و در سه رنگ قرمز، آبی و سبز مرتب شده تا یک پیکسل مجزا تولید کنند و سپس نور سفید و رنگ های مختلف را بازتولید کند.

 

کدام صفحه نمایش بهتر است

 

چیدمان پیکسل های فرعی مقداری عملکرد نمایشگر را تغییر می دهد. برای مثال، وضوح تصویر بالاتری را ارائه می دهد. حروف O در کلمه OLED به معنی Organic یا آلی است. یعنی اینکه یک سری لایه های نازک مواد آلی بین دو رسانا در هر LED قرار دارند که جریان اتفاق می افتد و سپس برای تولید نور استفاده می شوند. AM در کلمه AMOLED مخفف Active Matrix است. یعنی می گوید که هر OLED کوچک چطور کنترل می شود. سیستم Active Matrix یک ترانزیستور لایه نازک و خازن را به هر ال ای دی متصل می کند. سپس زمانی که یک سطر و ستون برای دسترسی به یک پیکسل فعال شد، خازن در پیکسل مناسب می تواند شارژ خود را در بین چرخه های تازه سازی حفظ و امکان کنترل سریع و دقیق را فراهم می سازد.

 

معرف صفحه نمایش آمولد

 

به احتمال زیاد هنگام خرید گوشی های سامسونگ، با اصطلاح Super AMOLED آشنا شده اید. این اسم بیشتر برای بازاریابی سامسونگ است که طبق یک سری فرایندی، نمایشگر نازک تولید کرده است. مزایای صفحه نمایش آمولد می توان به کامل خاموش شدن پیکسل و سیاهی عمیق، خاموش شدن تک تک پیکسل برای مصرف انرژی، تماشای محتوای HDR، تصاویر روشن تر و با زاویه بهتر اشاره کرد.

 

صفحه نمایش گوشی های خمیده و تاشو

 

خیلی وقت نیست که گوشی های تاشو توسط شرکت سامسونگ و دیگر شرکت ها وارد بازار شده اند. یه نکته مثبتی که در مورد صفحه نمایش آمولد وجود دارد، برای استفاده در گوشی های تاشو بسیار کمک خواهد کرد. همانطور که گفتیم، این صفحه نمایش تا حدی نازک طراحی شده است. پس می توان راحتر و بهتر از ال سی دی صفحه نمایش را برای گوشی های تاشو طراحی کرد. البته که نگرانی هایی بابت شکست و خراب شدن صفحه نمایش تاشو وجود دارد. معروف ترین گوشی های تاشو می توان سری گوشی های گلکسی زد فولد و زد فلیپ اشاره کرد که در هر نسل پیش زیادی را به خود می گیرند. این گوشی از شارژر اصلی زد فولد 4 که یک شارژر 45 واتی است، پشتیبانی می کند.

 

معرفی صفحه نمایش ال سی دی

 

معرفی صفحه نمایش ال سی دی

 

LCD مخفف Liquid Crystal Display است و طرز کار این صفحه نمایش با صفحه نمایش آمولد تفاوت دارد. تفاوت صفحه نمایش ال سی دی با صفحه نمایش آمولد در این است که رنگ ها کاملا متفاوت باز تولید می شود. نمایش گر ال سی دی بر خلاف آمولد، به نور پس زمینه به عنوان منبع نور تکیه کرده است. اگر چه می تواند اقداماتی مانند استفاده از پس زمینه متعدد و… برای مصرف انرژی انجام داد که این امر در تلویزیون بیشتر دیده می شود. از نظر علمی، نور سفید، ترکیبی از تمام رنگ های قابل مشاهده در یک طیف می باشد و هیچ طول موج نور سفید فردی وجود ندارد. اکثر ال سی دی ها به نور پس زمینه LED آبی تکیه کرده اند که از در طی یه سری مراحل، یک نور سفید شبه که یکم به زردی متمایله، نشان می دهد.

 

تفاوت صفحه نمایش آمولد و ال سی دی

 

در مر حله بعدی، نور قطبی می شود و از یک عنصر کریستالی عبور می کند. سپس نور از فیلتر دوم عبور می کند که در مقایسه با فیلتر اول، 90 درجه جا به جا می شود. در نهایت، یک فیلتر رنگی از قرمز، سپز یا آبی روی این نور اعمال شده و این زیر پیکسل های برای تنظیم رنگ ها در سراسر نمایشگر به پیکسل ها دسته بندی خواهد شد. یعنی اینکه صفحه نمایش ال سی دی بر خلاف آمولد، میزان نور RGB که به سطح می رسد با از بین بردن نور پس زمینه کنترل می شود.

 

تفاوت صفحه نمایش AMOLED و صقحه نمایش LCD

به نظر میاد که بیشترین تفاوت بین این دو صفحه نمایش در وسعت رنگ خلاصه می شود. یعنی اینکه صفحه نمایش آمولد، طیف وسیع تری از رنگ نسبت به ال سی دی ارائه می دهد و در نتیجه تصاویر بهتری به مخاطب خود ارائه می دهد. نمایشگر های OLED برای اشباع بیشتر رنگ های سبز و آبی به کار می رود. به دلیل اینکه، اینها قوی ترین رنگ ها در آرایش پیکسل فرعی به شمار می رود و همچنین رنگ سبز به نور سفید کمتر نیاز دارد. به اعتقاد برخی ها، اشباع اضافی نتایجی را به وجود می آورد که ظاهر را کمی غیر طبیعی می کند. اگر چه صفحه نمایش از نظر رنگ در این چند سال بهبود یافته اند و تماید دارد که دقت بهتری را برای طیف های گسترده تر رنگی مانند DCI-P3 و BT-2020 ارائه دهد. در آن طرف، نمایشگر های LCD از چنین وسعت وسیعی برخوردار نیست و معمولا 100 درصد ار  اس ار جی بی را ارائه می دهد.

حالا که اینقدر از نقاط قوت صفحه نمایش آمولد صحبت کردیم، بزارید یکی از بدترین نقطه ضعف را بگویم. ال ای دی های این صفحه نمایش طول عمر متفاوتی دارند. علاوه بر پدیده سوختگی که نسبتا کم اتفاق می افتد، امکان این وجود دارد که تعادل رنگ صفحه نمایش بعد از مدتی طولانی تغییر کند.

 

پس صفحه نمایش AMOLED بهتر است یا صفحه نمایش LCD

 

صفحه نمایش ال سی دی بهتره یا آمولد

 

هر دو صفحه نمایش مزایا و معایبی دارند. اگر چه می خواهید که گوشی گرانقیمت بخرید، مجبور هستید که صفحه نمایش آمولد را خریداری کنید. صفحه نمایش آمولد به دلیل گستره رنگ بهتر، نسبت کنتراست عالی تر و ار نرخ تازه سازی نسبت خوبی هم پشتبیانی می کند، گزینه خوبی به شمار می رود. برای گوشی های تاشو هم مناسب است. شرکت سامسونگ و ال جی روی این فناوری سرمایه گذاری زیادی انجام می دهند و باهم در رقابت هستند. اما صفحه نمایش ال سی دی، بسیار پر سرعت تر است و در مینیتور ها بیشتر می توانید این نوع صفحه نمایش را ببینید.

 

موبوتعمیر، بهترین وبسایت خرید اینترنتی لوازم جانبی و قطعات

 

یکی از بهترین و معتبر ترین وبسایت در زمینه قطعات و لوازم جانبی، موبو تعمیر است. اگر که قصد خرید لوازم جانبی مانند شارژر اصلی، هدفون سیمی، پاوربانک و… دارید، می توانید از این وبسایت با بهترین قیمت همراه با ضمانت اصالت و سلامت کالا خریداری کنید. همچنین اگر که گوشی تان قدیمی باشد و قصد خرید قطعات داشته باشید، هم می توانید از این وبسایت خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *