فست شارژ چگونه کار می کند؟

فست شارژ چگونه کار می کند

یکی از ویژگی های ضروری در گوشی های امروزی، فست شارژ می باشد. زمانی که گوشی بررسی و مقایسه می شود، یکی از قسمت هایی که به آن توجه می کنند، سرعت شارژ است. باتری های بزرگر تر و پر حجیم تر، می تواند دردسر هایی را ایجاد کند. سنگین بودن گوشی، قطور بودن گوشی و… از جمله نقاط ضعف باتری بزرگ و حجیم می باشد. پس برای حل این مشکل، فناوری شارژ سریع به سراغ گوشی ها آمد. استاندارد های مختلف برای شارژ سریع وجود دارد که توسط شرکت های مختلف طراحی شده اند. به طور کلی سرعت شارژ به کابل و شارژر بستگی دارد. با وجود همه این نوع فناوری ها، برای بعضی کاربران ممکن است گیج کننده باشد. پس یکی از سوالاتی که در ذهن ما ممکن است به وجود بیاید این است که فست شارژ چگونه کار می کند.

تلفن های هوشمند امروزی از شارژر بین 15 وات تا 120 وات پشتیبانی می کنند و شارژ صفر تا صد آن بین 20 دقیقه تا 2 ساعت متغیر است. تصور کنید که این فناوری نبود، با این حجم از باتری، شارژ شدن می توانست دردناک باشد. با این حال، شارژر سریع فقط مختص شارژ سیمی نیست و شارژر بی سیم هم وارد بازی شده است. اگر که می خواید نحوه کار شارژر سریع را بدانید و درمورد استاندارد ها اطلاعات کسب کنید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

در انتهای این مطلب به نحوه کار کردن فست شارژ، انواع استاندارد های شارژر و… پی خواهید برد.

 

فست شارژ چگونه کار می کند.

 

فست شارژ گوشی چگونه کار می کند

 

قبل از جواب به سوال شارژ سریع چگونه کار می کند، باید به برخی اصول شارژ باتری ها بپردازیم. مانند همه دستگاه های الکترونیکی، باتری ها با ولتاژ خاصی کار می کنند و مقدار مشخصی از جریان را وارد و خروج می کنند. یعنی هر دو به معنای قدرت بیشتر و در نتیجه شارژ سریع تر است. با این حال، باتری با محدودیت همراه است. ایمن بودن باتری دلیل محدودیت می باشد. شارژ باتری به دو فاز مجزا یعنی جریان ثابت و ولتاژ ثابت تقسیم می شود. پس شارژ سریع باتری به معنای فقط پرتاب ولتاژ و جریان تا حد ممکن به باتری نیست. نمودار زیر چگونگی تغییر ولتاژ در طول شارژ نشان می دهد و اینکه مقدار جریانی که می تواند به باتری منتقل شود، تاثیر می گذارد.

 

نمودار تغییر ولتاژ

 

فناوری فست شارژ از فاز جریان ثابت با پمپاژ هر چه بیشتر جریان قبل رسیدن به حداکثر ولتاژ خود استفاده می کند. پس این فناوری زمانی موثر است که شارژ باتری گوشی کمتر از 50 درصد باشد. پس از عبور شارژ باتری از 80 درصد، سرعت شارژ بسیار کمتر می شود. ولتاژ ثابت بالاتر، به معنی گرمای بیشتر و در نتیجه برای باتری مضر است.

روش های وجود دارد که سازندگان گوشی ممکن است که از آن برای بهبود زمان شارژ استفاده کنند. برای مثال، باتری های گوشی گران از مواد بهتری برای مقاومت در برابر جریان و دمای بالا استفاده شود. روش بعدی استفاده از باتری های دو سلولی که جریان را به صورت موازی به دو باتری تقسیم می کنند.

انواع استاندارد های شارژ : USB PD

 

اکنون که درمورد شارژ سریع مقداری صحبت کردیم، بیایید که به استاندارد های مختلف شارژر نگاهی بی اندازیم.

اول از همه به USB PD یا USB Power Delivery بپردازیم. این توسط USB-IF در سال 2012 منتشر شده است و از سال 2020 به رایج ترین استاندارد شارژ پشتیبانی شده در گوشی های هوشمند تبدیل شده است. با این حال بعضی از گوشی های وجود دارند که از استاندارد های اختصاصی سریع تری پشتیبانی می کنند. اکثر تلفن های امروزی از USB PD روی پورت USB-C پشتیبانی می کنند. USB PD قدرت را از 0.5 وات تا 100 وات تغییر می دهد.

گوشی های امروزی معمولا تا 25 وات برق برای شارژ استفاده می کنند. یکی از استاندارد های USB PD که گوشی هایی مانند S22 از آن استفاده می کنند، USB PD PPS است. این کنترل ولتاژ انعطاف پذیرتری را در مراحل 20 میلی ولت معرفی و آن را برای شارژ سریع بهینه تر می کند.

 

شارژر سریع کوالکام

 

درباره شارژر های سریع کوالکام

 

فست شارژ کوالکام در بین دیگر استاندارد های شارژ خوب عمل نکرده است. اما در نسل پنج خود، که با تمام نسخه های قبلی خود و USB PD سازگار است، می تواند تا 100 وات برق را برای دستگاه فراهم کند. معمولا 18 و 27 وات برق را برای دستگاه ارائه می کند. شارژر کوالکام نسل 5 با ولتاژ عملیاتی افزایشی تا 20 ولت، 3 آمپر تا 5 آمپر بسیار شبیه شارژر USB PD PPS است. کوالکام استاندارد های خود را با پروتکل های حفاظت از ولتاژ، جریان و حرارت افزایش می دهد. به گفته کوالکام، این شارژر ها حتی از شارژر های USB PD هم ایمن تر است.

 

سایر استاندارد های شارژر

 

علاوه بر کوالکام، بسیار از شرکت ها استاندارد های شارژ سریع خود را توسعه دادند. بسیاری از اینها زمانی ایجاد شده اند که پورت های USB-A معروف بودند. استاندارد های شارژ بسیار سریع در گوشی های هوشمند به ویژه گوشی های چینی وجود دارد. برای مثال می توان به فناوری شارژ Huawei SuperCharge، SuperVooc Oppo و 120 واتی شیائومی اشاره کرد که بسیار سریع هستند. اغلب شارژر های سامسونگ هم از شارژر سوپر فست شارژ 25 واتی یا 45 واتی هستند.

 

وضعیت شارژر های سریع در سال 2022

 

در مقایسه با چندین سال پیش، بازار گوشی هوشمند حود مجموعه ای از استاندارد ها برای شارژ سریع می باشد. USB PD یکی از استاندارد های واقعی برای شارژ شدن گوشی های هوشمند در گوشی های اندروید و آیفون شده است. همچنین USB PD در لپ تاپ هم محبوبیت دارد. استاندارد های اختصاصی هنوز جای خود را در بازی شارژ دارند و سرعت ها را جا به جا می کنند. شارژ 120 واتی و دیگر شارژ ها هم تا چند سال پیش غیر قابل تصور بودند. با همه این تفاسیر قطعا USB PD سریع ترین فناوری شارژ نیست.

 

بهترین وبسایت فروشگاهی برای خرید شارژر اصلی موبایل

 

مهم ترین لوازم جانبی هر گوشی، شارژر آن است. پس باید به خوبی از آن مراقبت کنید. اما اگر که به دلایلی مانند خراب شدن شارژر و… مجبور به خرید شارژر جدید شده اید، باید نکات مهم را رعایت کنید. مخصوصا در گوشی های جدید سامسونگ و اپل که شارژر درون جعبه نبوده و شما را مجبور به خرید شارژر جدید می کند. یکی از مهم ترین نکات هایی که باید رعایت کنید این است که شارژر اورجینال خریداری کنید. برای خریدن شارژر اورجینال راه های زیادی وجود دارد. اما بهترین راه این است که شارژر را از فروشگاه معتبر خریداری کنید. یکی از بهترین فروشگاه های معتبر، موبوتعمیر می باشد.

این وبسایت انواع شارژر شیائومی، شارژر سامسونگ مانند شارژر 120 وات شیائومی، شارژر 67 وات شائومی، شارژر 33 وات شیائومی، شارژر 45 وات سامسونگ، شارژر 25 وات سامسونگ، آداپتور 25 وات سامسونگ، شارژر 15 وات تایپ سی سامسونگ، شارژر 15 وات میکرو یو اس بی سامسونگ و… با بهترین قیمت همراه با ضمانت اصالت و سلامت کالا به فروش می رساند. این فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *