تفاوت صفحه نمایش AMOLED با صفحه نمایش OLED

تفاوت صفحه نمایش اولد و آمولد

با گذشت زمان، گوشی های هوشمند پیشرفت زیادی کرده اند. اکنون تلفن های هوشمند، نیاز هر بشر می باشد. این دستگاه، زندگی ما را به طور چشمگیری متحول کرده و کار ها را در عرض چند ثانیه انجام می دهد. برای خرید گوشی، نقاط را بررسی می کنیم و بر اساس نیازمان آن را خریداری می کنیم. یکی از مهم ترین قسمت هر گوشی، صفحه نمایش آن است.

یکی از سوالاتی که ممکن است هر کاربر در ذهن از خود بپرسد، این است که صفحه نمایش AMOLED بهتر است یا صفحه نمایش OLED بهتر است. البته این نوع از صفحه نمایش بیشتر در رنج قیمتی متوسط رو به بالا می توانید پیدا کنید. در این مطلب تفاوت صفحه نمایش آمولد و صفحه نمایش اولد را مورد بحث قرار می دهیم.

در انتهای این مطلب به تعریف کوتاهی از صفحه نمایش AMOLED،  OLED، ویژگی های آنها و تفاوت این دو صفحه نمایش پی خواهید برد.

 

تعریف صفحه نمایش اولد

 

تفاوت پنل AMOLED و پنل OLED

 

 

صفحه نمایش OLED نوعی از تکنولوژی LED است که طی فرایند ها، باعث می شود که LED ها روشن تر باشند. عبارت اولد مخفف Organic Light-emitting diode است. هنگام ساخت این پنل، یک ورقه نازک اورگانیک بین دو صفحه قرار می گیرید. در نتیجه، نور روشنی بیرون می آید. یک طراحی ساده که مزایای زیادی نسبت به دیگر روش ها دارد. هر پیکسل را می تواند کنترل نمود، در نتیجه این نوع نمایشگر ها، کیفیت بالایی دارند.

رنگ روشن، حرکت سریع و کنتراست بالا، چند تا از ویژگی های مثبت این نوع پنل است. از همه مهم تر، رنگ سیاه واقعی تری به شما می دهد. همچنین از این نوع صفحه نمایش به راحتی می توان در گوشی های تاشو استفاده کرد.

PMOLED یا Passive Matrix OLED مفهومی دیگر در صفحه نمایش می باشد. بسیار ارزان تر از هر LED می باشد اما عمر مفید بالایی ندارد. بنابراین از این نوع نمایشگر زیاد استفاده نمی شود. در آن طرف قضیه، AMOLED که حتما آشنایی دارد، مخفف عبارت Active Matrix OLED است. این بر اساس همام اصل نمایشگرهای OLED کار می کند.

از مزایای این نمایشگر می توان به مقرون بر صرفه بودن اشاره کرد. نیازی به نور پس زمینه ندارند و زمان پاسخگویی مناسب است.

 

تعریف صفحه نمایش آمولد

 

تفاوت اولد و آمولد

 

از ویژگی های مثبت که برای این نمایشگر می توان اشاره کرد این است که صفحه نمایش AMOLED هیچ محدودیتی در اندازه صفحه نمایش ندارد. مصرف انرژی نسبتا کمی دارد اما عملکرد باورنکردنی را ارائه می دهد. نازک، سبک و انعطاف پذیر تر است. صفحه نمایش آمولد به طور گسترده در گوشی، تبلت، ساعت هوشمند، تلویزیون و… استفاده می شود. برای مثال پرچمداران شرکت سامسونگ از این نوع پنل استفاده می کنند.

از نقاط قوت این نوع پنل می توان به طراحی این صفحه نمایش با هر اندازه ای اشاره کرد. نرخ تازه سازی مناسبی دارد. زاویه دید مناسبی را ارائه می دهد. از نقاط ضعف می توان به گران بودن صفحه نمایش، حساس بودن و احتمال خرابی زیاد اشاره کرد.

 

تفاوت صفحه نمایش AMOLED با صفحه نمایش OLED

 

از نظر فناوری، OLED شامل لایه های نازک ارگانیک است. زمانی که جریان از آن عبور می کند، نور ساطع می شود. از طرف دیگر، AMOLED دارای یک لایه اضافی از ترانزیستورهای لایه نازک تشکیل شده است. نمایشگر های AMOLED برای گوشی های تاشو مناسب است.

از نظر کیفیت، اولد در مقایسه با آمولد رنگ مشکی عمیق تری می دهد. شما نمی توانید صفحه نمایش آمولد را به راحتی زیر نور خورشید تماشا کنید. اما کیفیت صفحه نمایش AMOLED بسیار بهتر از OLED است. دلیل بهتر بودن وجود یک لایه اضافی از TFT و استفاده از فناوری Backplane می باشد. همانطور که گفته شد، نمایشگر آمولد در مقایسه با اولد، انعطاف پذیرتر هستند و همچنین گرانتر می باشد.

صفحه نمایش اولد، سطح بالایی از کنترل روی پیکسل ها را ارائه می دهد. در نتیجه می توان آن را کامل خاموش کرد و نسبت کنتراست بهتری نسبت به نمایشگر های آمولد را به شما ارائه می دهد. از طرفی دیگر، آمولد کنتراست مصنوعی فوق العاده ای را ارئه می دهد. به دلیل اینکه هر پیکسل نور را منتقل می کند اما انرژی بیشتری مصرف می کند.

همانطور که در بالا اشاره شده، نمایشگرهای اولد باریک تر از دیگر صفحه نمایش ها هستند. از این رو کارآمد تر نشان می دهند. آمولد هم همین ویژگی ها را بدون محدودیت اندازه نمایشگر ارائه می دهد. می توان این پنل را در هر اندازه نمایشگری قرار داد.

خلاصه نکات بالا این است که تفاوت اولد با آمولد، در لایه پلاستیکی می باشد. زیاد این تفاوت ها را جدی نگیرید. کلمه AMOLED بیشتر برای بازاریابی به کار می برد. پس هر گوشی که از این پنل استفاده می کنند، یعنی از نمایشگر های سامسونگ استفاده کرده و تفاوت آنچنانی با اولد ندارد.

 

موبو تعمیر، بهترین وبسایت فروشگاهی لوازم جانبی

 

یکی از بهترین و معتبرترین وبسایت در زمینه فروش لوازم جانبی و قطعات، موبوتعمیر می باشد. این وبسایت انواع لوازم جانبی مانند شارژر اصلی گوشی و انواع قطعات گوشی مانند باتری اصلی گوشی با بهترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. همچنین اگر که گوشی قدیمی دارید و می خواهید که لوازم جانبی و باتری خریدای کنید و هم می توانید از این وبسایت تهیه کنید.

هرگونه سوال و ابهامی دارید هم می توانید از طریق تماس و واتساپ بپرسید و همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *