قابلیت دارک مود چیست؟

قابلیت دارک مود چیست

احتمالا اگر که گوشی هایی که دارای صفحه نمایش OLED یا AMOLED هستند ، دارید با قابلیتی با نام دارک مود یا حالت تاریک آشنا هستید. این قابلیت تقریبا در تمام رابط کاربری های جدید تلفن همراه می توانید پیدا کنید. خوشبختانه امروزه این قابلیت علاوه بر در رابط کاربری، در اپلیکیشن ها و بعضی از سایت ها می توانید به صورت جداگانه آن را فعال یا غیر فعال کنید. خلاصه اکثر گوشی ها و دیگر دستگاه ها این قابلیت را ارائه می دهند.

چیزی که ممکن است برای شما جالب باشد این است که قابلیت دارک مود قابلیتی جدیدی نیست و در طول تاریخ هم استفاده شده است. همچنین این حالت همانطور که مزایای زیادی که دارد، معایبی هم دارد گه در ادامه مطلب برای شما شرح خواهیم داد. پس اگر که در ذهنتان این سوال را دارید که چرا باید از دارک مود استفاده کنیم، ادامه مطلب را دنبال کنید.

در انتهای این مطلب به تاریخچه دارک مود، دلایل استفاده از دارک مود، دلایل استفاده نکردن از دارک مود و… پی خواهید برد.

 

کمی از تاریخچه دارک مود

 

 

همانطور که گفتیم، دارک مود هم یه جورایی قابلیت جدیدی نبوده و در قدیم از آن استفاده می شد. برخی از اولین کامپیوتر های خانگی مانیتور تک رنگ CRT داشتند که متن سبز رنگ بود و روی صفحه نمایش سیاه نشان داده می شد. همچنین اولین دستگاه های پرداشگر کلمه که کارش همان کارهایی که در آفیس ورد انجام می دهیم بوده، متن سفید را روی پس زمینه سیاه نشان می داد.

از دهه 80 همه چیز تغییر کرد. شرکت هایی دستگاه های پردازش کلمات با پس زمینه سفید و متن سیاه نمایش می داد، ساختند. البته شرکت ها برای این کار دلایلی هم داشتند. سپس باز چند دهه بعد و حالت دارک مود دوباره به دستگاه ها برگشت. شرکت هایی مانند اپل و گوگل به شدت روی این قابلیت زوم کرده اند. برای تبلیغات خود و… از تم های تاریک استفاده می کنند و جهان به این سمت پیش می رود.

 

چرا باید از قابلیت دارک مود استفاده کنیم؟

 

چرا باید از حالت دارک مود استفاده کنیم

 

بهترین مزیتی که برای این قابلیت شناخته شده این است که در نمایش گرهای OLED و AMOLED در مصرف باتری صرفه جویی می شود. همانطور که می دانید، در پنل های OLED، هر پیکسل به صورت مجزا خاموش می شود. وقتی که صفحه نمایش رنگی جز سیاه را نمایش دهد، یعنی پیکسل ها روشن هستند و برعکس، وقتی که صفحه نمایش سیاه باشد، یعنی اون پیکسل خاموش است و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. پس این قابلیت تنها در صفحه نمایش OLED محدود می شود. بنابراین اگر که موبایلی یا لپ تاپی دارید گه صفحه نمایشی مانند Lcd دارد، نمی توانید از این قابلیت برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنید. به این دلیل است که پیکسل های صفحه نمایش های LCD بر خلاف OLED به صورت جداگونه روشن یا خاموش نمی شوند و توسط یک پنل پشتی روشن می شود.

یکی دیگر از کاربرد های دارک مود که زیاد از آن می شنویم این است که نور آبی مضر را کاهش می دهد. طبق یک مقاله بهداشتی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند ترشح ملاتونین که یک هرمونی برای داشتن خواب مناسب در شب است، مختل کند. اگر چه زیاد نگران این نباشید. شرکت ها در بیشتر مواقع در مورد حالت دارک مود که فشار چشم را کاهش می دهد و استفاده دستگاه در نور کم آسان تر است، ادعا دارند که همیشه اینطور نیست.

 

چرا نباید از حالت دارک مود استفاده کنیم؟

 

چرا نباید از حالت دارک مود استفاده کنیم

 

در حالی که بسیاری از افراد اسفاده از دارک مود در شرایط کم نور را ترجیه می دهند اما همیشه توصیه نمی شود. انسان ها به طور طبیعی در دیدن اشیاء واضح در روز و نه چندان واضح در شب مهارت دارند. یعنی اینکه طبیعت ما این است که تاریکی را در روشنایی ببینیم. چه اشیاءیی در محیط طبیعی باشد و چه متن نوشته شده باشد. پس بهتر است که تاریکی را در نور ببینیم تا برعکس.

یک نکته دیگری که وجود دارد این است که حالت دارک مود برای روشن بودن تم تیره به ویژه برای متن برای همه خوب نیست.

 

ممکن است که آستیگماتیسم داشته باشید.

 

آستیگماتیسم یکی از مشکلات دارک مود

 

طبق گزارشی که وجود دارد، آستیگماتیسم در بین افراد شایع است. تقریبا نزدیک به 30 درصد جمعیت از درجات مختلف این بیماری رنج می برند. آستیگماتیسم به دلیل شکل نامنظم یک یا دو چشم باعث تاری دید می شود. این می تواند برای خواند متن روشن در پس زمینه تاریک دشوار کند. طبق مقاله ای که در دانشگاه بریتیش کلمبیا منتشر شده، افراد مبتلا به آستیگماتیسم خواندن متن سفید روی پس زمینه سیاه را دشوارتر از متن سیاه بر روی پس زمینه سفید می دانند.

ممکن است که آستیگماتیسم داشته باشید و حتی آن را ندانید. می توانید این موضوع را در چشم پزشکی بررسی کنید. البته همیشه حس خوب نداشتن خواندن در پس زمینه تاریک به این منظور نیست که آستیگماتیسم دارید.

متن سیاه روی پس زمینه سفید بهترین خوانایی را ایجاد می کند و این قابلیت را به شما می دهد که بهترین درک را از متن بگیرید. به دلیل اینکه رنگ سفید تمام طول موج های طیف مرئی را منعکس می کند و عنبیه برای جذب نور بیشتر نیازی به گشاد شدن ندارد. خلاصه اینکه عنبیه هنگام نگاه کردن به یک صفحه سفید باز نمی شود، مردمک چشم باریک می ماند و برای تمرکز تلاش کمتری می کند. وقتی که متن سیاه را روی صفحه سقید می بینید، می توانید فورا روی آن تمرکز کنید.

در حالت متن سفید روی صفحه سیاه، مردمک چشم شما باید منبسط شود تا نور بیشتری وارد شود و دلایل دیگر، باعث می شود که سهولت خواندن را کاهش دهد. به یاد داشته باشید که چشم ها هم ماهیچه دارند. پس هرچه به آن بیشتر فشار بیاورید، فرسوده می شود. پس اگر خواندن در پس زمینه تاریک را دوست ندارید، به چشم هایتان فشار وارد نکنید.

 

حساسیت به نور روشن

 

حساسیت به نور روشن

 

تا حالا این احساس را داشته اید که در اتاق تاریق خوابیده اید که ناگهان شخصی نور اتاق را روشن می کند. شما در یک لحظه شوک عجیبی را احساس می کنید، زیرا عنبیه شما با میزان نوری که نیاز دارد تنظیم نیست. وقتی برای مدت طولانی، مصلا چند ماه از حالت دارک مود استفاده می کنید چشمان شما به نور کمتری عادت می کند. برای همین وقتی هر از گاهی به صفحه نمایش روشن نگاه می کنید، چشمان شما احساس نسبتا عجیبی پیدا می کند.

اگر که به این مشکل دچار شدید، نگران نباشید. راه حل اش این است که بیشتر به صفحه نمایش سفید نگاه کنید. مشکل خود به خود حل خواهد شد.

 

بهترین وبسایت اینترنتی خرید قطعات و لوازم جانبی موبایل

 

موبوتعمیر، یکی از بهترین و معتبرترین وبسایت اینترنتی در زمینه فروش لوازم جانبی و قطعات موبایل می باشد. این وبسایت انواع لوازم جانبی مانند شارژر اصلی و قطعات مانند باتری اصلی و درب پشت گوشی با بهترین قیمت در اختیار کاربران عزیز قرار می دهد. این وبسایت انواع شارژر های اصلی سامسونگ مانند شارژر 45 وات سامسونگ، شارژر 25 وات سامسونگ، آداپتور 25 وات سامسونگ، شارژر S22 Ultra، شارژر s21 ultra، شارژر a53 و دیگر شارژر های سامسونگ با بهترین قیمت همراه با ضمانت اصالت و سلامت کالا به فروش می رساند. همچنین اگر که گوشی شما قدیمی باشد و می خواهید که لوازم جانبی خریداری کنید هم در این وبسایت می توانید تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *